Het beheren van market data is zeer uitdagend. Deze verantwoordelijkheid – vaak belegd bij vendor managers – betekent dat je de ‘go to’ persoon bent voor een enorme variëteit aan vragen over market data. Daarnaast wordt je ook nog eens geconfronteerd met vele stakeholders zoals procurement, IT en eindgebruikers van de market data.

(Market) data in perspectief

Wist je dat onderzoeksbureau IDC in 2016 de grootte van de wereldwijde markt voor big data heeft ingeschat op maar liefst $136 miljard? Dat is een tot de verbeelding sprekend cijfer. Maar houdt u even vast, volgens IBM waren de kosten van slechte datakwaliteit voor alleen de Verenigde Staten in 2016 maar liefst $3,1 biljoen!

Thomas Redman beschrijft in de Harvard Business Review de term ‘The Hidden Data Factory’. Bedenk eens hoeveel mensen en processen er betrokken zijn bij data en met name foutieve data. Hoeveel mensen en afdelingen zijn er wel die uren bezig zijn om een kleine fout in data te corrigeren? Niet zo gek dat dit cijfer van $3,1 biljoen zo duizelingwekkend hoog is.

Blog - Uitdagingen voor market data managers.jpg

Voorbeelden van de dagelijkse gang van zaken

Natuurlijk is market data management een ontzettend interessante functie, maar er lijken wel heel veel uitdagingen te zijn. Laten we eens beginnen met data vendors die je ‘bestoken’ met allerlei nieuwe diensten. Niet zo gek ook, ontwikkelingen in technologie en regelgeving volgen elkaar in hoog tempo op. Het is zo nu en dan best lastig om in te schatten welke dienstverlening nu echt interessant is om af te nemen.

Niets vervelender dan veranderende licentiemodellen van Credit Rating Agencies en Benchmark Index Providers. Vaak betekent dit dat de kosten opnieuw gaan stijgen. En dat terwijl je waarschijnlijk een doelstelling hebt van kostenbesparing.

Beurzen en data vendors willen zo nu en dan langskomen om een audit uit te voeren. Worden de market data wel overeenkomstig de afspraken gebruikt? Uiteraard een terechte vraag, maar wel één met grote gevolgen als het gaat om de informatievoorziening die daarvoor nodig is.

En dan is daar ook nog eens nieuwe wet –en regelgeving. We kennen allemaal MiFID II en de verregaande consequenties. Ook hiervoor moeten vanuit market data voorzieningen worden getroffen om compliant te zijn. Ontzettend tijdrovend en complex.

Operationele risico’s met de market data moeten worden gemitigeerd. In hoeverre is het gebruik van market data in verschillende systemen, applicaties en processen gedocumenteerd? Wordt daar versiebeheer op uitgevoerd? Wat zijn de afhankelijkheden tussen data feeds en applicaties? Allemaal vragen waar veel mensen bij betrokken zijn.

Grote kans dat in het verleden de market data niet centraal zijn ingekocht. Er zijn ‘data silo’s’ ontstaan en dat heeft gevolgen voor de consistentie van data, maar vooral het bijbehorende kostenplaatje. Dubbele inkoop is natuurlijk doodzonde en moet gecorrigeerd worden.

BIQH helpt u graag verder om te sparren over de oplossingen voor deze uitdagingen.

Wilt u dat wij contact met u opnemen?

Vul dan onderstaande gegevens in